Kako uraditi redizajn sajta da ne izgubite SEO poziciju
Poslednjih godinu dana smo doživeli da vidimo nekoliko primera gde je prilikom redizajna sajta i promene platforme totalno zanemarena redirekcija starih linkova na nove i na taj način je direktno izgubljena SEO pozicija na pretrazi.
Ako se prilikom redizajna na bilo koji način menja URL struktura, iako se koristi sadržaj sa starog sajta to ne znači da će pretraživači znati gde se ta nova stranica nalazi, osim ako im ne ukažemo.
Sve stare stranice koje su indeksirane će voditi na URL na kojem se više ne nalaze, a na sajtu će biti prikazano „Stranica nije pronađena“ što najčešće utiče na posetioca da napusti sajt i na izgubljenu poziciju u rezultatima pretrage.
Samo pretrage koje vode direktno na domen neće toliko opasti na pretragama jer će korisnici tražiti pomenuti sajt i naravno isti dobiti, ali nažalost nemaju sve firme jaku snagu brenda koji će anulirati posete sa generičkih ključnih reči.
Zato smo odlučili da napišemo ovaj blog koji je namenjen mnogima, ne samo web agencijama ili pojedincima koji se bave izradom sajta.
Redirekcija prilikom redizajna sajta je izuzetno važna za:
- Vlasnika sajta
- Firmu/pojedinca koja se bavi izradom sajta
- Marketing agenciju/pojedinca koji se bavi internet marketingom
Navešćemo samo nekoliko primera:
- Ukoliko ste vlasnik sajta prilikom redizajna možete izgubiti i do 80% organske posete sajta u prvih nekoliko nedelja, a samim tim i zaradu koji ste mogli da ostvarite.
- Ukoliko ste firma ili pojedinac koji radi redizajn sajta i ne izvršite redirekciju kako treba samo je pitanje vremena kada će neko primetiti da je rang sajta opao i da isti ne generiše posetu kao nekad. Što znači jedna loša referenca i reklama.
- Ukoliko ste marketingška agencija ili pojedinac koji vodi internet kampanje loše redirekcije i smanjena poseta će se odraziti i na kvalitet kampanja za pomenutog klijenta. Posebno na remarketing/retargeting kampanje gde su posete sajtu važne kako bi ostvarili interakciju.
Kao što vidite loše urađena redirekcija utiče na sve u nizu…
Pre nego što pređemo na konkretni deo, kako da izvšite redirekciju, moramo objasniti sve o njima.
Pa da počnemo…
Šta je to redirekcija sajta?
Redirekcija sajta je preusmeravanje posetioca sa jedne URL adrese na drugu URL adresu.
Stara URL adresa: http://nazivsajta.rs/redirekcija.html
Nova URL adresa: http://nazivsajta.rs/kako-uraditi-redirekciju/
Kada korisnik otvori stari link (originalni URL) biće preusmeren na novi URL link u okviru postojećeg sajta. Ovo klasičan korisnik neće ni primetiti jer će dobiti upravo ono što je tražio.
Takođe, redirekcije se koriste i kada se menja naziv domena, npr. starisajt.com na novisajt.rs
Kakve redirekcije postoje?
Ko se bavi izradom sajta očigledno se susreo sa njima, ali ako ih ne koriste kao i da nisu. Iako postoji nekoliko vrsta redirekcija, najkorišćenija je 301 redirekcija.
301 redirekcija
301 redirekcija je trajno preusmeravanje željene URL adrese. Ona utiče kako na posetioce, tako i pretraživače jer se sadržaj više ne nalazi na starom URL-u već na novom URL-u.
301 redirekcija omogućava pozitivno iskustvo posetiocima i pretraživačima, zato redirekcije moraju biti bitan deo strategije lansiranja novog sajta.
Ova redirekcija se smatra najboljim načinom za prenošenja SEO autoriteta sa jedne stranice na drugu.
Naravno ne postoji način da se 100% prenese “link juice” (vrednost koju je stranica zaradila tokom vremena), ali većina SEO stručnjaka se slaže da 301 redirekcija prenosi 90 do 99%. Što znači pravilnom redirekcijom se ništa ne gubi.
302 redirekcija
302 redirekcija se koristi za privremena preusmeravanja URL adrese u slučaju da želite da ih u nekom momentu vratite sa novog na stari URL. Prema rečima zaposlenih u Google postoje slučajevi u kojima se 301 i 302 mogu tretirati na sličan način.
307 redirekcija
307 redirekcija se takođe koristi za privremena preusmeravanja URL adrese. Jedina razlika između 307 i 302 redirekcije je ta da 307 redirekcija garantuje da se „metod“ i „body“ neće menjati kada se preusmeri zahtev.
Prilikom preusmeravanja najsigurnije je koristiti 301 redirekciju.
Meta Refresh Tag
Meta refresh tag iako se ne koristi tako često je takođe jedan od načina. Pomenuta redirekcija se koristi ako želite da prikažete korisniku poruku npr. „Bićete preusmereni na novu stranicu u roku od 5 sekundi, ukoliko se to ne desi kliknite ovde“.
<meta http-equiv="refresh" content="5;URL='http://nazivsajta.rs/nova-stranica/'">
Ukoliko je vaš sajt bio rađen u HTML & CSS i ne želite da brišete pomenute html stranice, možete jednostavno dodati meta refresh tag koji će preusmeriti korisnika na novu stranicu.
<meta http-equiv="refresh" content="0;URL='http://nazivsajta.rs/nova-stranica/'">
Naravno moguće je preusmerenje bez odbrojavanja 5 sekundi, samo je potrebno posetiti vrednost na 0 i redirekcija će biti odmah izvršena.
Ograničenja u redirekcijama
Često je u SEO krugovima bilo dileme oko toga da li postoji ograničenje broja 301 redirekcija. Prema rečima nekadašnjeg prvog čoveka u Google za pretragu Matt Cutts-a odgovor je NE.
Međutim, treba voditi računa o 301 mutiple hops odnosno višestrukim redirekcijama nekoliko stranica koje pretraživač poput Googla prati do određenog nivoa i samim tim to dovodi sajt u opasnost, jer može odlučiti da ne prati redirekcije.
Ukoliko se redirekcija može izvršiti preko jedne stranice, to je idealno jer ne morate brinuti da će se posetioci izgubiti i latencija (vreme izvšenja redirekcije) će biti daleko niže.
Kako da uradite pravilnu redirekciju prilikom redizajna sajta?
Pre redizajna sajta potrebno je izvršiti popis svih URL linkova sa postojećeg sajta, tokom izrade napraviti listu novih linkova i povezati stare sa novim. Pomoću MS Excel-a je to najlakše izvršiti.
Za sajt sa 20-tak stranica savet je da uradite redirekciju svih stranica jer ih nema mnogo.
Za sajtove sa većim brojem stranica kao što su blogovi, forumi ili internet prodavnice, možete iskoristiti Paretovo pravilo 80/20 – 20% stranica generiše 80% poseta, stoga je prilikom redizajna sajta potrebno da izvršimo redirekciju 20% najposećenijih stranica. Naravno ovo je moguće ukoliko imate analitku na sajtu.
Potom izabrati koje će se redikrecije koristiti i na koji način je to najbolje uraditi, a to zavisi od platforme, servera i drugih parametara.
Kada je sve spremno možete izvršiti puštanje novog sajta i nakon toga je potrebno testirati redirekcije, odnosno potrebno je samo da u pregledač (Chrome, Safari, FireFox, Opera itd) otvorite stari URL i vidite da li vas vodi na novi URL.
U Google Search Console prijavite novi sitemap.xml i narednih dana/nedelja pratite da li se povećava broj grešaka i iste ispravljate u hodu.
Pa da sumiramo sve…
Spisak koraka prilikom kreiranja pravilne redirekcije:
- Napravite popis starih linkova i novih linkova
- Odaberite najbolji način da uradite redirekciju
- Izvršite redirekcije pre puštanja novog sajta
- Kreirajte zanimljivu 404 stranicu
- Testirajte redirekcije nakon puštanja
- Prijavite novi sitamap
- Pratite stanje sajta i reagujte ako ste propustili neki link
404 stranica omogućava posetiocima da saznaju zašto nisu dobili stranicu koju su tražili. Savet je da kreirate 404 stranicu koja će oduševiti vaše posetioce, inače osnovni cilj je da se posetioci nikada ne sretnu sa istom.
Na 404 stranici možete jednostavno napisati: Izvršili smo redizajn sajta i verovatno smo propustili da povežemo to što ste tražiti zato vam predlažemo da izvšite pretragu našeg novog sajta i možda budemo bolji od Gugleta 😉
Na koje sve načine se mogu izvršiti redirekcije?
Preko .htaccess fajla
Najčešći način za izvršenje redirekcija je preko .htaccess fajla koji se postavlja u glavni direktorijum sajta.
Pomenuti fajl se pravi ili obrađuje pomoću bilo kojeg programa za obradu teksta npr „Notepad“. Potrebno je sačuvati fajl kao .htaccess fajl (sa tačkom ispred, kao da je reč o ekstenziji bez naziva fajla).
Voditi računa ukoliko postojeći fajl već postoji, u tom slučaju isti preuzmite i editujte.
Komanda redirekcije stare stranice na novu
Redirect 301 /stara-strana.html http://www.nazivsajta.rs/nova-strana/
Redirect 301 /stara-strana-2.html http://www.nazivsajta.rs/nova-strana-2/
Ova izmena je takođe poznata kao izmena na strani servera (server-side).
Preko dodatka za CMS
Ako za vaš sajt koristite WordPress onda je potrebno instalirati dodatak (plugin) koji se jednostavno zove Redirection, ako koristite Joomla onda neki od ponuđenih URL redirection.
U ovim dodacima jednostavno možete napraviti grupe i dodavati stari i novi URL.
Zaključak
O tome da li je SEO pozicija važna nećemo diskutovati, jer izboriti se za dobru poziciju na Google pretrazi nije lako, potrebno je vreme, znanje, novac i posvećenost. Zato nemojte dozvoliti da vam redizajn sajta to uništi.
Ako ste vi vlasnik sajta obavezno tražite od osoba koje redizajniraju sajt da vode računa o redirekciji, ako ste osoba koja se bavi izradom sajtova obavezno izvršite redirekciju za vašeg klijenta, ako radite internet oglašavanje klijentu i znate da će se raditi novi redizajn obavezno istog obavestite o važnosti redirekcije.
Ako ste propustili neki od prethodnih blogova uvek ih možete sve videti OVDE. Do sledećeg ponedeljka i novog bloga želimo vam što manje 404 stranica ;).
[mc4wp_form id=“4176″]
Comments (2)
Da li se kao redirekcija smatra i prelazak sa http na https?
Da svaka izmena URL strukture se smatra redirekcijom, ukoliko se uradi kako treba nema opasnosti po SEO.